Tsunoda, Makiko
University of Oxford. Bodleian Library. Library Assistant (PhD candidate)

A study of Japanese nanga painting collections at the British Museum and the Ashmolean Museum and its potential contribution to Japanese painting resources

This presentation will re-think the current Japanese painting resources at the British Museum and the Ashmolean Museum, Oxford, as part of a survey conducted in preparation for my forthcoming PhD. My PhD project will compare Japanese nanga paintings with the Chinese paintings that influenced them using art historical studies and scientific analysis of the materials and media. The British Museum and the Ashmolean together have the largest collections of nanga paintings in the UK.

First, the current collections databases used at the Ashmolean and the British Museum will be introduced. Drawing on the experience of curators, collection managers, and IT specialists, and looking at areas such as required metadata, structures and compatibility to the resources of museums in Japan, the presentation will analyse the benefits, drawbacks, and points to be potentially improved through user experience of these databases. The databases will be compared with similar collections databases in other countries (e.g. Metropolitan Museum, Europeana, Integrated Collection Database of the National Museum, Japan).

Following this, the presentation will explore how and what resources will be collected from the Japanese paintings collections of the Ashmolean and the British Museum, and how the resources will be stored and used. This interdisciplinary project will involve taking high quality images of paintings using non-invasive scientific analysis (e.g. microfade UV-VIS reflectance, Raman, XRF, multispectral imaging, OCT) to reveal pigments and dyes information; to identify forgeries attributed to master Chinese and/or Japanese artists; to analyse light-sensitive colourants for preservation and display awareness; and to add data relating to paintings mounts – currently a very limited resource, despite its art historical significance.

In the end, I shall conclude what resources will be beneficial to the current museums’ collection databases for the future Japanese painting researchers, collection care activities and Japanese studies Librarians and Curators from a personal user’s view.

大英博物館とアッシュモリアン博物館の日本絵画南画コレクションの考察と日本絵画資料への貢献の可能性

本発表は博士論文の前段階として、大英博物館とアッシュモリアン博物館所蔵の日本絵画資料の研究、利用方法ついて再考する。両博物館の所蔵を合わせるとイギリスで最大の南画コレクションとなる。博士課程では、美術史的な観点と、支持体や顔料等の科学的な分析双方を通じて、日本の南画とこれに影響を与えた中国絵画と比較する。

第一に、現在両博物館で使用されているコレクションデータベースを検討する。学芸員、コレクションマネージャー、IT スペシャリストの助力を得て、必要とされるメタデータ、データ内容と構造、日本の博物館データベースと互換性を検討し、現在のデータベースの利点、欠点、改善点について発表者の見解を述べる。また他国に所蔵されている類似のコレクションデータベースとの比較も行う。

第二に、どのデータをどのような方法で日本絵画コレクションから収集し保存するかを具体的に考察する。本研究の総合的なプロジェクトでは、非破壊の科学分析法を用い、高画質の絵画の画像を撮影し、顔料と染料情報を得、中国絵画、または日本絵画の作品の真贋を見分ける。安全な保存や展示
の為に光に脆弱な染料を特定し、絵画表装についてのデータを加えることも重要である。

最後に、将来日本美術の研究や保存活動を推進するにあたって、日本研究司書や学芸員にとって、どのようなデータが博物館データベースにとって有益となるか、一人のユーザーとしての見解を述べる。